Stockholm - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Marjolein Blokland - WaarBenJij.nu Stockholm - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Marjolein Blokland - WaarBenJij.nu

Stockholm

Door: Marjolein

Blijf op de hoogte en volg Marjolein

21 Juli 2017 | Zweden, Stockholm

Beste mensen!

Na een geweldige boottocht met heerlijk eten en zachte bedden, kwamen Erik en ik in de ochtend aan in Goteborg. De zon scheen uitbundig. We moesten wel even wachten voordat we van de boot konden met de auto, maar eenmaal op weg konden we genieten van de Zweedse natuur. Het viel op dat het ruim, groen en schoon is in dit land. Volgens Erik lijkt het op Zuid Frankrijk, maar dan wel hoe de Nederlanders het landschap zouden inrichten. Dus niet met de Franse slag met half afgemaakte gebouwen en wegen, maar juist netjes met opritten langs elk huis en goed begaanbare wegen.
Deze dag stond de rit naar Stockholm centraal. Al hadden we snel besloten om ook echt Zweden te zien. We zijn hier het kortst, namelijk maar 3 dagen en wilde wel echt even het land bekijken. De avond tevoren hebben we even op internet gezocht naar leuke bezienswaardigheden. Richting het noord oosten kwamen we eerst langs de waterval van Trollhattam. Eigenlijk was het geen waterval, maar een complex van sluizen met een waterkrachtcentrale om het water in de rivier Göta älv te reguleren. Een keer per dag in de zomer gaan de sluizen open en dendert er een grote hoeveelheid water naar beneden. Dit leidt tot een waterval. Zo als al verwacht viel dit tijdstip niet samen met ons bezoek aan dit plekje, dus wij hebben een half uur naar een waterkrachtcentrale gekeken. Daarna weer snel door :)
Onderweg was het rustig. Geen druk verkeer of chaotisch verkeer. Ik heb zelfs nog even gereden. Zoals de meeste van jullie wel weten ben ik geen held op de weg, maar zelfs voor mij was dit goed te doen. Twee baanswegen waarbij je maximaal 90 of 100 mag. Erik kon zo ook even om zich geen kijken. Het viel al snel op dat veel huizen in Zweden rood zijn. Later vandaag kregen we te horen waarom dit zo is. Het bleek dat veel huizen in de grote steden werden gebouwd met bakstenen, bovendien vond de koning het in de 16e eeuw ook gewoon mooi. De mensen die dit niet konden betalen, besloten om hun huizen rood te verven om het te laten lijken op baksteen. Dit deden ze met een afvalstof van koper. Toen eenmaal meer mensen dit konden laten doen, besloten de rijkere mensen weer een ander kleurtje te geven aan hun huizen, namelijk geel. Vandaar dat er nog steeds veel gele en rode huizen in Zweden te zien zijn. Na enkele uren rijden besloten we ergens te gaan lunchen. Gewoon een dorpje inrijden en zoeken naar een eettentje. We kwamen bij een pizzeria. We hadden al snel door dat veel mensen erg goed Engels spreken ook in de kleine dorpjes. Helaas was de menukaart niet in het Engels, maar we besloten het erop te wagen. Erik bestelde een Pizza Maffia met veel vlees en ik een pizza quattro stagioni. Er stond bij ‘ skinka, champinjoner, mussler och räkor.’ Ik was van goed vertrouwen dat die ingrediënten ham, champignons, paprika en ui zouden zijn. Dit bleek niet het geval. De ober kwam met een overheerlijke pizza vol met ham, champignons, mosselen en garnalen! Jakkes!! Gelukkig waren het kleine garnalen, dus die eet ik wel, maar die mosselen echt niet. Verder was de pizza erg lekker, maar toch volgende keer voor de zekerheid maar even vragen wat de ingrediënten zijn. Na deze wijze les vertrokken we naar Karlsborg. Een vestingstadje dat in 1819 werd gebouwd. De koninklijke familie, regering en goudvoorraden zouden hier kunnen schuilen in tijden van oorlog. Het stadje ligt aan het Vätternmeer en heeft enorme kalkstenen muren. Omdat de bouw van het fort vrij lang duurde, namelijk 90 jaar, was het eigenlijk na die tijd gedateerd. In 1925 wer het fort gesloten en buiten werking gesteld. Na enkele jaren werd besloten om het terrein te laten gebruiken door het leger voor trainingen. Nu zijn er veel winkels en restaurants te vinden en kun je lekker wandelen langs de vele gebouwen en het meer.
Erik had op de kaart van Zweden gezien dat we langs verschillende Nationale Parken zouden rijden. We besloten toch nog even om 16 uur het Tivedens Park te bezoeken. Ik was in de veronderstelling dat we een korte wandeling gingen maken door het oerbos op een pad. Ik had mijn harem broek aan en redelijke wandelschoenen. Niet veel later klom Erik als een berggeit de verschillende keien en boomstammen over en bleef ik beduusd achter… Er was geen pad, geen leuningen en veel stenen lagen los. Ik zag mezelf al een enkel verzwikken of erger. Ik heb namelijk niet een al te best evenwicht. Erik zag dat gelukkig ook en we besloten om een andere route te nemen. Of eigenlijk een stukje het bos is waar het vlak was. Tivedens National Park bestaat uit een oerbos in een grof landschap gevormd door tektonische bewegingen. Er zijn enorme blokken graniet te vinden, waar de planten en bomen prima langs en op groeien. Geweldig om te zien. Totaal ander landschap dan in Nederland, zelfs anders dan in Frankrijk of Duitsland.

Het bleek dat het nog ruim 3 uur rijden zou zijn naar Stockholm, dus we besloten nu om in een stuk door te rijden naar het hotel. Het hotel ligt net buiten Stockholm precies langs de snelweg. Makkelijk te vinden, maar niet enorm romantisch. Service is wel goed en de mensen zijn vriendelijk. Iedereen spreekt goed Engels. Een hele verademing in vergelijking tot China vorig jaar zomer. Ondanks dat we laat in de avond aan kwamen, kregen we nog goede uitleg over het hotel, ontbijt en het parkeren van de auto. Na een lange dag, konden we heerlijk neervallen in een goed bed.

De volgende dag werd een ‘city trip dag’. Stockholm verkennen in een rap tempo. De stad bestaat uit verschillende eilandjes die je makkelijk per metro of pontje kunt bereiken. Natuurlijk kun je ook met de auto gaan, maar het schijnt dat de parkeerkosten erg hoog zijn. Bovendien na al dat rijden, was het wel even lekker om niet in de auto te zitten.
Stockholm heeft een hele oude binnenstad uit de 13e eeuw, Gamla Stan. Dit gedeelte bestaat uit smalle straatjes en talloze restaurants en winkels. Alle straten komen samen op het marktplein waar de oudste kerk van Stockholm staat. Hier worden nog steeds de Zweedse koningen gekroond en de koninklijke bruiloften gehouden. Via het pontje konden we naar Djurgarden. Het op een na grootste eiland van Stockholm met een aantal erg bekende musea. Wij het het Vasamuseum bezocht. Dit museum laat het volledig intact gebleven17e eeuwse schip Vasa zien. Dit schip heeft 333 jaar op de zeebodem gelegen. Het zonk in 1628 binnen enkele minuten nadat het begon aan haar eerste reis. Heel erg imponerend om te zien. Het schip werd in 1626 gebouwd in opdracht van de koning. Het diende als oorlogschip, snel en smal. Maar doordat het fout gebouwd was, kantelde het schip al in de haven na een hevige windvlaag. Het schip was veel te zwaar door alle kanonnen aan boord en te weinig ballast onderin het ruim. In 1961 werd het schip geborgen en het gerenoveerde schip werd tentoongesteld om de enorme pracht en praal van het vroegere Zweden te tonen. Het schip was versierd met honderden houtsnijwerken en diende zowel als oorlogschip en als propaganda voor het Zweedse rijk.
Verder hebben Erik en ik Skansen bezocht op dit eiland. Dat is een openluchtmuseum en dierentuin. Het park bestaat uit 150 gebouwen uit heel Zweden. Een soort Argeon, maar dan een stuk groter. In en rondom de gebouwen worden workshops gegevens en zie je verklede mensen die een zo realistisch mogelijk beeld van het vroegere Zweden laten zien, zoals pottenbakken of leerlooien. Verder zijn er speeltuinen, restaurants, kermis attracties en verschillende dieren. Overal lopen kippen los, maar verder ook beren, zeehonden en elanden. Deze lopen niet los natuurlijk, maar zitten in omheinde grote gebieden. Vooral de beren waren erg actief, al waren de elanden lang niet zo imponerend als gedacht. Vast omdat ze alleen maar stil lagen :)
Al met al was het een vermoeiende dag, maar we hebben wel het gevoel dat we Zweden en ook Stockholm hebben gezien. Natuurlijk valt er nog veel meer te zien, maar helaas hebben we hier geen tijd voor. Morgen vertrekken we alweer einde van de dag met de boot naar Helsinki. Finland here we come!

• 22 Juli 2017 - 00:52

Peter Blokland:

Hallo Marjolein en Erik,
    Een erg leuk verslag van jullie eerste vakantiedagen, je neemt ons weer mee op jullie avonturen en dat doe je weer op een hele eigen en vertrouwde manier. Ik geniet er van en kijk alweer uit naar je volgende verslag.

Groetjes uit Leidschedam.

• 26 Juli 2017 - 20:33

Angela:

hoi erik en marjolein,
    super leuk om jullie avonturen weer te lezen.
    veel plezier.

groetjes angela